سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدل SWOT

در رهیافت SWOT  ، نخست نقاط قوت (strengths  )، نقاط ضعف (weaknesses  )، فرصت ها (opportunities  ) و تهدید ها (threats  ) دسته بندی، و در مورد آنها بحث و تبادل نظر و سپس راهبرد متناسب با آنها طراحی می شود. تکنیک  SWOTمسائل را در دو بعد داخلی و خارجی بررسی می کند

1-11-2-1 کاربرد تکنیک SWOT

معمولاٌ"قبل از اینکه یک سازمان بتواند مرحله تدوین را آغاز کند باید محیط بیرونی خود را بررسی و پویش کند تا بتواند فرصت ها و تهدید های بالقوه را کشف کند، همچنین باید محیط داخلی را نیز کاوش کند تا بتواند به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرد. بررسی محیطی عبارت است از نظارت، ارزیابی و نشر اطلاعات به دست آمده مربوط به محیط های داخلی و خارجی سازمان، میان افراد کلیدی و موثر آن سازمان. بررسی محیطی همچنین ابزاری است که سازمان از آن برای جلوگیری از شوک های استراتژیک و تضمین سلامتی بلند مدت آن بهره می برد"(هانگر و ویلن،1381: 60-61).

 

الف) بررسی محیط خارجی

بررسی محیط خارجی با فهرست کردن تهدید های خارجی(T) و فرصت ها(O) آغاز می شود. معمولا در حوزه مدیریت سرفصل های تهدیدات و فرصت ها شامل عوامل اقتصادی, اجتماعی, سیاسی, جمعیت شناختی, تولید و خدمات, تکنولوژی, بازار و رقابت می شود. باید توجه داشت که در تحلیل این عوامل نباید تنها به بررسی محیط کنونی بسنده کرد بلکه مهم تر از آن آینده نگری و تحلیل محیط آینده است (گلکار،1384: 50).

 

ب) بررسی محیط داخلی

محیط داخلی سازمان برای شناخت قوت ها(S) و ضعف ها(W) ارزیابی و در جای ویژه خود در جدول یا ماتریس سوآت منظور می شود. معمولا سرفصل های قوت و ضعف ها در حوزه علم مدیریت بازرگانی شامل سازمان، عملیات، مالیه، بازاریابی و غیره می شود(همان منبع).

 

 

 

ج) تدوین راهبرد

ماتریس سوآت امکان تدوین چهار انتخاب یا راهبرد متفاوت را فراهم می آورد. البته در جریان عمل برخی از راهبرد ها با یکدیگر هم پوشانی داشته، و یا به طور هم زمان و هماهنگ با یکدیگر به اجرا در می آیند. بر حسب وضعیت سیستم، چهار دسته راهبرد را که از نظر درجه کنشگری متفاوت هستند می توان تدوین کرد.